Velký městský okruh (VMO)
Bez stavby velkého městského okruhu se Brno neobejde. Aut na silnicích přibývá a už dnes jsou některá místa ve špičce na hranici kolapsu. Funkční čtyřproudová silnice ušetří řidičům čas i nervy.
Brno je rušnou křižovatkou silniční dopravy. Setkávají se tu hlavní dopravní tahy, každý den sem autem za prací dojíždějí desítky tisíc lidí. Na takový pohyb již stávající kapacita silnic nestačí. Zatímco obyvatelům Brna vadí hluk a znečištěné ovzduší, řidiči zase bojují s dopravními zácpami a stresem.
Proto v Brně roste velký městský okruh. Jde o komplexní soubor staveb, který zkrátí dopravu městem a zároveň ji zcela oddělí od rezidentních čtvrtí.
Kdy budu moci objet Brno po okruhu?
Tento strategický projekt města Brna se skládá z mnoha etap. Každá z nich má svoje termíny.
Některé úseky jsou již hotové nebo ve výstavbě, jiné na realizaci teprve čekají.
Do roku 2024 bude hotová stavba úseku Žabovřesky, Tomkovo náměstí a Rokytova.
Předpokládané dokončení celého okruhu je v roce 2035.
Na která zlepšení se můžeme těšit v nejbližších letech?
Z ulice Žabovřeská definitivně zmizí nepříjemné zúžení do jediného pruhu. Rozšíření silnice a odklonění tramvaje ušetří řidičům cenné minuty času.
Od Husovického tunelu až po Rokytovu povede městský okruh po mostě, stávající úrovňové křižovatky se změní na mimoúrovňové. Doprava v Židenicích se zklidní a ztiší.
Kolik stavba velkého městského okruhu stojí?
Každá z dílčích etap stavby má svůj rozpočet.
Celkové náklady na všechny práce mezi lety 2015–2035 jsou spočítány na 38,3 miliardy Kč.
Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic a statutární město Brno.
Podrobný přehled financování jednotlivých etap.
Jak realizace velkého městského okruhu pomůže Brnu?
Doprava po Brně bude plynulejší. Velký městský okruh odvede dopravu z rušných ulic na vyhrazenou čtyřproudovou komunikaci. Ta nabídne vysokou propustnost bez semaforů, zúžení a dalších překážek provozu.
Městský okruh bude vhodně napojen na stávající silniční síť. Pohodlně vás vyvede na Vídeň, Bratislavu, Prahu, Ostravu nebo Svitavy i do jednotlivých městských částí.
Zlepší se kvalita ovzduší v Brně. Plynulá doprava nepředstavuje takovou ekologickou zátěž jako auta popojíždějící v kolonách.