Dnes byla zahájena dlouho očekávaná výstavba přírodě blízkých protipovodňových opatření na řece Svratce. Na nábřeží v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici dostane řeka více prostoru a Brňané místo k procházkám, sportu i odpočinku.
Proměna více než tří kilometrů obou břehů Svratky je připravena na základě návrhu zpracovaného týmem uznávaného architekta Ivana Rullera, který zvítězil v mezinárodní architektonicko-krajinářské soutěži. Hlavním cílem navržených úprav je ochránit město a jeho obyvatele před stoletou vodou. Snížením vysokých břehů a rozšířením koryta bude dosaženo dalšího zvýšení kapacity řeky.
Nábřeží se dostane blíže vodní hladině a vznikne rekreační i volnočasová zóna. Prostředí bude bezbariérové, a tak vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Spolu s vysazením více než 600 nových stromů vznikne u Svratky živá zóna pro setkávání lidí. Příkladem je třeba areál bývalé chatové osady Favorit na Bauerově, kde budou vytvořeny nádrže, tůně a mokřady, přes které navíc vznikne nová lávka. Na cyklostezce vzniknou dva nové cyklopodjezdy, a to pod mosty na Vídeňské a na Renneské. Vysoutěžená cena prací, které potrvají do října 2023, je 1,26 miliardy korun bez DPH. Kofinancovány budou z větší části z Národního plánu obnovy, konkrétně Národního programu Životní prostředí. Práce na nábřeží budou dále spojeny s potřebnými investicemi do související infrastruktury. Především budou přeloženy vodovody nebo kanalizace a namísto sto let staré kmenové stoky vznikne nová. Aby byl co nejméně omezen život v okolí Poříčí i zbytku města, budou práce probíhat postupně a po jednotlivých etapách. Konkrétní dopravní omezení se v tuto chvíli řeší a veřejnost se o nich včas dozví. Jakmile skončí budování protipovodňových opatření, chtějí zástupci města navázat rekonstrukcí ulice Vídeňské včetně rozšíření mostu.
_
_
Finance na projekt z peněz Národního plánu obnovy vyjednal Státní fond životního prostředí s Evropskou komisí. Díky tomu může město Brno ihned podat žádost o podporu, ve Fondu je pro něj alokováno 762 milionů korun.
V rámci výstavby vznikne pět kilometrů pěších cest, přibližně tři kilometry stezek pro chodce a cyklisty, nové lavičky nebo náplavka. Začátek výstavby prvních úseků nábřeží v centru města je určitě zásadní, není ale zdaleka poslední. Navazující etapa kolem nádraží se nyní už projektuje. Rada města Brna také v listopadu minulého roku schválila financování projektové přípravy dalších dvou nových prioritních etap, a to XXX a XXXI, v jejichž rámci dojde ke komplexní ochraně celé lokality od dálnice D1 na území města Brna až k Modřicím, kde budou vybudována protipovodňová opatření na Svratce, Svitavě a Leskavě.
Cílem Kanceláře architekta města Brna je projekčně připravit další etapy, dohromady tak Brno čeká 23 kilometrů Svratky i Svitavy v novém. Mimo jiné půjde o ochranu nové čtvrti Trnitá, nového hlavního nádraží, jihu Brna i Nové Zbrojovky.
Dnes zahájená stavba je výsledkem veřejné zakázky „Nábřeží Svratky – Realizace protipovodňových opatření města Brna – etapy VII a VIII“. Zhotovitelem je sdružení „PPO nábřeží Svratky – Brno“ složené ze společností OHLA ŽS, a. s., HOCHTIEF CZ, a. s., FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, a. s.
Více o protipovodňových opatřeních najdete na webu https://voda.brno.cz/projekty/protipovodnova-opatreni-hlavnich-brnenskych-toku/.