Nový koncertní sál pro Filharmonii Brno už je na světě. Zatím jen ve zmenšené, ale naprosto věrné kopii. Dnes dorazil do Brna na výstaviště, kde na něm bude v Brně tým světového akustika Yasuhisy Toyoty provádět akustická měření a ověřovat své výpočty.
Zmenšenina sálu Janáčkova kulturního centra v poměru 1 : 10 vznikala od loňského podzimu v Mnichově Hradišti, v dílně specializované na akustické modely. Kromě akustiků se na něm podíleli projektanti, architekti, modeláři, stolaři a truhláři. Objekt má rozměry 5 metrů × 3,5 metru a výšku 3 metry. Převzetí modelu je velkým milníkem na cestě tohoto strategického projektu města. Vedení města zvažuje, že jakmile v něm skončí všechna měření a přebere jej investor, zpřístupní ho minimálně po dobu výstavby, veřejnosti. Ideálně i s prezentací tématu nového sálu pro Brno a s průběžně aktualizovanými informacemi o postupu prací a s tím spojenými zajímavostmi. Nyní se hledá vhodná plocha pro jeho následné umístění.
Model slouží k přesnému měření akustických parametrů v sále. Hermeticky utěsněný model sálu se celý naplní dusíkem, kvůli dosažení odpovídající pohltivosti zvuku vzduchové atmosféry posunutého pásma měřících frekvencí. Jde o to, aby byly maximálně simulovány podmínky skutečného sálu. Cílem měření je ověřit, že vypočtený tvar sálu a použité materiály zajišťují dokonalou akustiku. Uvnitř modelu bude během měření umístěno přes 1200 figurek z extrudovaného polystyrenu, které simulují akustickou pohltivost posluchačů. To proto, že i samotná přítomnost lidí mění akustické parametry prostoru.
Objekt je vytvořen ze dřeva, a to tak, aby přesně kopíroval vlastnosti zamýšlených materiálů – například vhodnými laky nebo jejich vrstvením. Klíčovými faktory jsou přitom jejich odrazivost, pohltivost, útlum a doba dozvuku. Cílem měření je to, aby dosáhli dokonalých parametrů na každém jednotlivém sedadle. Zjednodušeně řečeno, aby bylo z každého jednotlivého místa slyšet stejně.
Příprava a práce s akustickým modelem je v České republice naprosto ojedinělá. Jeho vznik byl od začátku projektu jednou z jeho podmínek. Akustika se bude testovat přibližně tři měsíce. Na základě výsledků měření se poté verifikují akustické vlastnosti sálu a případně upraví jeho parametry.
Model je založen na akustické výhodnosti architektonického řešení, které vzešlo z týmové spolupráce Ateliéru Brno díky invenci architekta Davida Přikryla a vzniklo na principu vlastnosti Voroného diagramu (podle matematického principu diagramu Gregorie Feodosjeviče Voroného), který dostává zdánlivě chaotické uspořádání akustických ploch do matematického a geometrického řádu. Tento princip nadšeně přijal akustický tým Yasuhisy Toyoty a je v modelu již realizován.
Aktuálně je také odevzdána další část dokumentace pro provedení stavby, a to specifikace koncertních varhan, aby mohla začít příprava výběru jejich zhotovitele. Během letních prázdnin by měla začít příprava soutěže na zhotovitele stavby, samotné výběrové řízení by mělo navazovat na odevzdání a kontrolu kompletní dokumentace pro provedení stavby, a začne tedy během listopadu 2021. Předpokládaný termín zahájení stavby je závěr první poloviny roku 2022. Brněnští zastupitelé minulý týden schválil podání žádosti o 600 milionů korun z podprogramu Podpora reprodukce majetku regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností. Právě touto částkou by se měl na stavbě podílet stát. Samo město jako žadatel o dotaci by se mělo podílet na úhradě více než 48 % veškerých nákladů, což znamená přes 960 milionů, v předpokládané struktuře vynaložených finančních prostředků také figurují Brněnské komunikace, jejich podíl na financování je 17 %, tedy více než 330 milionů – jedná se o peníze, které byly vynaloženy na takzvanou první etapu, tedy na podzemní parkoviště. Pokud vše půjde podle plánu, mohla by se stavba otevřít na konci roku 2024.
Janáčkovo kulturní centrum
■
Nová koncertní síň vyroste na rohu Besední a Veselé. Před ní vznikne nové prostranství, které městská část Brno-střed doporučila pojmenovat jako náměstí Ludvíka Kundery – po brněnském klavíristovi a muzikologovi, žákovi Leoše Janáčka a prvním rektorovi Janáčkovy akademie múzických umění. V červnu 2020 název schválilo Zastupitelstvo města Brna.
■
Vedení statutárního města Brna se k výstavbě koncertního sálu přihlásilo už v programovém prohlášení Rady města Brna pro volební období 1998 až 2002. V roce 2002 byla vyhlášena otevřená veřejná mezinárodní architektonická soutěž. Z 80 účastníků vybrala mezinárodní porota jednomyslně návrh autorů Jakuba Havlase, Jana Hájka a Pavla Joby z Atelieru M1 architekti.
■
Příprava a realizace celého projektu JKC byla poté z finančních důvodů rozdělena na 2 věcné a časové etapy, tj. na výstavbu podzemního třípodlažního objektu parkovacích garáží – I. etapa, a výstavbu nadzemního šestipodlažního objektu s koncertním sálem a provozními plochami k tomuto sálu – II. etapa.
■
Stavební povolení pro I. etapu bylo vydáno v roce 2014 a stavba byla zahájena v únoru 2015.
■
V roce 2018 byla podepsána smlouva o zpracování projektové dokumentace a o výkonu autorského dozoru s týmem ve složení Tomasz Konior (generální projektant), Yasuhisa Toyota (hlavní akustik) a Petr Hrůša (projektant stavební části).
■
Koncem roku 2018 přípravu stavby zbrzdila žaloba Atelieru M1 architekti. Ten měl za to, že projekční tým Tomasz Konior, Yasuhisa Toyota a Petr Hrůša, který zajišťoval dokumentaci pro stavební povolení, neúměrně zasahoval do jejich autorských práv. Za přispění vedení města se v roce 2019 podařilo najít cestu ke smírnému řešení – v Dohodě o narovnání jsou zakotveny klíčové principy, kterými se bude další příprava stavby řídit. Základem je, že projekt respektuje vítěznou podobu JKC, která vzešla z architektonické soutěže, a bude v souladu s územním rozhodnutím a licenční smlouvou. Případná zlepšení týkající se kvality sálu i samotné stavby centra se projektanti zavázali řešit ve spolupráci s autory.
■
Nadzemní část budovy Janáčkova kulturního centra získala 16. června 2020 stavební povolení.