zpět k projektu
24/07/2019
Žabovřeská bude dokončená dříve. Stavbu urychlí úplná výluka „jedničky“

Výrazné urychlení čeká druhou etapu stavby velkého městského okruhu Žabovřeská I. Úsek mezi Kníničskou a Hlinkami bude hotový o více než 20 měsíců dříve. Umožnili to brněnští radní, kteří souhlasili s úplnou výlukou tramvajové dopravy od 1. září 2020 nejpozději do 31. srpna 2022. Díky tomu bude možné v souběhu stavět přeložku tramvaje i silniční galerii.

Zástupci města se rozhodovali mezi dvěma variantami – omezit tramvajovou dopravu vždy jen na období prázdnin a stavět výrazně déle, nebo přistoupit na dlouhodobou úplnou výluku a stihnout práce ve výrazně kratším čase. „Ta první přinášela obrovské riziko dalšího zpoždění řešení komplikované dopravní situace v Žabovřeské ulici. To se táhne už od roku 2006. Nedávno nás na několik měsíců zbrzdilo i neúspěšné odvolání spolku Voda z Tetčic. Přihlédli jsme také k tomu, že tramvajová doprava by i tak nefungovala stoprocentně, neboť by se jezdilo ve střídavém jednokolejném provozu,“ vysvětlil náměstek primátorky Robert Kerndl.

Rada proto rozhodla o maximálně dvouleté plné výluce tramvajové dopravy podél Žabovřeské. „Velký městský okruh financujeme prostředky z Operačního programu Doprava II. Podmínky této výzvy však stanovují termín ukončení akcí do závěru roku 2023. Dílo v tomto termínu musí být zprovozněné a jeho financování uzavřené. Proto jsme požádali město Brno, aby se pokusilo zajistit nepřerušovanou výluku tramvajové dopravy namísto původně plánovaných víkendových a prázdninových uzavírek,“ sdělil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Pro zachování co největšího komfortu pro cestující MHD bude ještě před výlukou opraven tramvajový pás na ulici Veveří. Počítá se i s dalšími technickými opatřeními, jako je prodloužení zastávky Konečného náměstí, zřízení úvrati u zastávky Bráfova nebo zařazení většího počtu velkokapacitních vozů.

Dopravní podnik města Brna připravil řešení pro cestující MHD. „Návrh tras jsme se snažili sestavit tak, aby byl zajištěn jednak základní tranzit z Bystrce a Komína do centra a zpět, ale současně aby zůstala v co největší míře zachována lokální obslužnost,“ přiblížil provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Lidé jedoucí z Bystrce se dostanou díky nově zřízené lince x11 z Ečerovy přes Českou až k hlavnímu vlakovému nádraží. Oblast Komína s Pisárkami, výstavištěm a Mendlovým náměstím obslouží posílené okružní linky 84 a 44. Tramvaj číslo 1 bude jezdit pouze v úseku mezi Řečkovicemi a Pisárkami. Mezi Bráfovou a vozovnou v Komíně převeze cestující výluková linka x1.

Trasa městské hromadné dopravy by podle Kerndla neměla být přetížena automobilovým provozem. „Ten zůstane i nadále na Žabovřeské, kde se bude jezdit jako doposud v jednom jízdním pruhu každým směrem,“ dodal.